Porty, przystanie żeglarskie na jeziorze Zalew wiślany

51

Legenda:

Port jachtowy

Port

Port morski

Port morski

Przystań jachtowa

Przystań

Pomost cumowniczy, binduga

Pomost

Śluza

Śluza

Most zwodzony, obrotowy

Most


Zalew wiślany » opis

Zalew Wiślany - informacje.

Zalew Wiślany od południa ograniczony jest Wysoczyzną Elbląską, od północy Mierzeją Wiślaną, od zachodu otaczają go rozległe tereny Żuław Wiślanych. Część wschodnia Zalewu to granica wodna z Federacją Rosyjską. Za granicą wody Zalewu Kaliningradzkiego i Cieśnina Piławska, umożliwiająca wyjście na Bałtyk. Powierzchnia Zalewu to 382 km2 (łącznie z Zalewem Kaliningradzkim 838 km2).  Długość Zalewu Wiślanego wynosi: 35,1 km (razem z Zalewem Kaliningradzkim 90,7 km). Szerokość Zalewu waha się od 6,8 km do 13 km, przy średniej głębokości 2,7 m. Im dalej na wschód, tym głębiej. Polskie wody Zalewu to obszar dwa i pół razy większy niż jezioro Śniardwy. Zalew jest to akwen morskich wód wewnętrznych. Występuje tu morskie oznakowanie nawigacyjne i zarządza nim administracja Urzędu Morskiego. To znakomity akwen dla żeglarzy śródlądowych, którzy myślą o morskim pływaniu. Spore odległości, długohalsowa żegluga, konieczność czytania mapy, locji, wykorzystanie GPS, morskie oznakowanie portów i torów wodnych, pławy, światła, stawy. Wreszcie to możliwość rejsu z pierwszym, jakże ekscytującym, „nocnym” wejściem do portu. Duży problem stanowi niewielka głębokość Zalewu oraz spłycanie portów i torów wodnych. Swobodnie żegluje się tu jachtem o zanurzeniu do jednego metra. Niewielkie głębokości przy sztormowej pogodzie powodują powstawanie krótkiej, stromej fali, która bywa groźna nawet dla doświadczonych żeglarzy. Zalew to także wiele atrakcji i miejsc wartych odwiedzenia: Planetarium we Fromborku, Muzeum Zalewu Wiślanego w Kątach Rybackich, piękne morskie plaże Mierzei Wiślanej, kursująca ze Sztutowa Żuławska Kolej Dojazdowa, Muzeum obozu Koncentracyjnego w Sztutowie. Tu każdy port jest w innym stylu. Gwarna Krynica Morska sąsiaduje ze spokojną, starą przystanią w Kątach Rybackich. Małomiasteczkowy Frombork czy Tolkmicko mają zupełnie odmienny charakter od typowo mazurskiej przystani w Jagodnie. Ostoją spokoju jest Nowa Pasłęka. Zalew Wiślany do niedawna można było porównać do Mazur lat 50. Dotyczyło to przede wszystkim braku infrastruktury żeglarskiej, ale także ciszy i spokoju, jakie tu panują. Dzięki realizacji projektu: „Pętla Żuławska – rozwój turystyki wodnej. Etap I” zbudowane zostały przystanie żeglarskie w Braniewie, Nowej Pasłęce, rozbudowany port jachtowy w Krynicy Morskiej, zagospodarowane nabrzeże zachodnie portu w Tolkmicku. W najbliższym czasie planuje się w rewitalizacje portu w Kątach Rybackich oraz dalszą przebudowę portu w Krynicy Morskiej. Fani sportów wodnych, którzy nie posiadają własnego jachtu, mogą skorzystać z ofert firm czarterowych zlokalizowanych w Elblągu, Nowej Pasłęce. Oferują one czartery jachtów motorowych lub żaglowych na wodach Zalewu Wiślanego. Każdy znajdzie coś na własną kieszeń. Wystarczy wynając jacht, by udać się w rejs po Pętli Żuławskiej.

Zatoka Elbląska to wysunięta na południe część Zalewu Wiślanego, bardziej przypominająca jeziora mazurskie czy jeziorak. Osłona wyspy nowakowskiej sprawia, że wiatr i fala są tu mniejsze niż na otwartych wodach Zalewu. Zatoka jest akwenem bardzo płytkim. Średnia głębokość to 1m - 1.5 m, a im dlaej na południe tym płycej. Wyjątkiem jest tor wodny Zalew - Elbląg. Na docinku Zatoki Elbląskiej gwarantowana głębokość toru wodnego wynosi 2,20 m, dalej na rzece Elbląg 3,5 - 4 m. Porty na Zatoce Elbląskiej są małe, ze słąbą rozwiniętą infrastrukturą żeglarską. Największym portem zatoki Elbląskiej jest port w Suchaczu, dostępny dla jachtów o zanurzeniu do 1,5 metra. Pozostałe dostępne dla jachtów o mniejszym zanurzeniu . Nadbrzeże (1,2 m), Kamienica Elbląska (1,2) Jagodne (0,8m). 

Zalew Wiślany - tor wodny:

Główny tor wodny Zalewu Wiślanego ma kształt littery "Y", skierowanej nóżką w kierunku wschodnim. Ramie północne to podejście do Szkarpawy, na drogę wodną do Gdańska, a ramie południowe to podejście na rzeke Elbląg, do Elbląga.

Ramie pólnocne toru wodnego: ujście Szkarpawy - stawa Gdańsk - stawa Elbląg. Ważniejsze punkty drogi wodnej (plawa świetlna nr 18 - ujście Szkarpawy, stawa Gdańsk, następnie plawy świetlne do stawy Elbląg.

Ramie południowe toru wodnego: ujście rzeki Elbląg - światło Elbląg (popularna "Andzia") - stawa Elbląg ("Piotruś").

Ważniejsze punkty drogi wodnej: Lewa Główka Wejściowa (LGW) na rzeke Elbląg (światło nawigacyjne czerwone), światło Elbląg (zwane "Andzią", będące PGW - Prawa Główką Wejściową na rzeke Elbląg, położone na Złotej Wyspie). LGW i PGW są położone niesymetrycznie. Światło Elbląg i Stawa Elbląg są bardzo często mylone ze sobą. Światło Elbląg ("Andzia") twoży z pławą 10ELB pierwszą bramkę torową, kolejna bramka złożona jest z pław nieświecących, następne świecące to pławy 1ELB(zielona) i 6ELB (czerwona), dalej aż do stawy Elbląg prowadzą pławy nieświecące. Obar ramiona toru wodnego (ramie pólnocne i południowe) łączą się ze sobą przy stawie Elbląg, dalej tor wodny prowadzi na wschód, aż do granicy wodnej państwa, rozdzielającej Zalew Wiślany od Zalewu Kalingradzkiego.

Główny tor wodny Zalewu Wiślanego: stawa Elbląg - pława TOL - pława FRO - granica polsko - rosyjska. Ważniejsze punkty drogi to stawa Elbląg, dalej pława świetlan TOL, pława świetlna nr 4, pława nieświecąca PIA, pława świetlna nr 1, pława nieświecąca PAS, graniczna pława świetlna nr 10.

Tory podejściowe do portów i przystani na Zalewie Wiślanym:

Od głównego toru wodnego do poszczegulnych portów prowadzą tory podejściowe oznakowane pławami, a przed samymi portami najsczęściej bramkami. Są to tory podejsciowe do portów: Piaski, Nowa Pasłęka, Frombork, Krynicy Morskiej, Tolkmicka, Kątów Rybackich.

Oznakowanie nawigacyjne Zatoki Elbląskiej:

Zachodnią częścią Zatoki Elbląskiej przebiega tor wodny z Zalewu Wiślanego rzeką Elbląg do Elbląga. Od strony Zalewu Wiślanego, najpierw mijamy Prawą Główkę Wejściową (PGW) - zlokalizowana jest na kratowanej, zielonej wieży o granitowej podstawie. Światło błyskowe grupowe (2 błyski w grupie), zielone o okresie 6 sekund. Na mapie będzie to Fl(2)G6s - skróty na mapie w j. angielskim. PGW razem z pławą 10ELB twoży bramkę toru wodnego. 10ELB to czerwona drążkowa pława świetlna, z czerwonym walcem, oznaczającym lewą stronę toru wodnego. Świeci analogicznie jak PGW, tyle że światłem czerwonym, czyli Fl(2)R6s. Następnie skraj lewej strony toru wodnego wyznaczają czerwone pławy drążkowe oznakowania bocznego w kształcie walców - 12/ELB, 14/ELB, 16/ELB. Uwaga !!! Zamiast pław drążkowych mogą być także wystawione boje zamienne o kształcie czerwonych walców, podobne do typowych śródlądowych. Następnie mijamy Lewą Główkę Wejściową (LGW) - kratową, czerwoną wieżę na granitowej podstawie, z odbojnicą i urządzeniami cumowniczymi, umożliwającymi awaryjne przycumowanie. Świeci światłem błyskowym czerwonym o okresie 2 sekund (ocznaczenie Fl R 2s) Płynąc dalej wpływamy na rzekę Elbląg (zwaną też potocznie Elblążką), którą dopłyniemy do Elbląga.

Oznakowanie nawigacyjne Zalewu Wiślanego:

Zalew Wiślany należy do morskich wód wewnętrznych i jest oznakowany wg. systemy IALA region A, podobnie jak na morzu. Dzięki temu żeglarze mają okazję doskonalić umiejętności nawigacyjne, przydatne w pełnomorskiej żegludze. Znaki nawigacyjne na Zalewie Wiślanym:

  • Latarnia Morska w Krynicy Morskiej,
  • Stawy - stałe budowle - światła nawigacyjne na kratowych wieżach, umieszczone na trwałej podstawie, na kamiennych wyspach,
  • Pławy świecące torowe - część z pław wyznaczających tor wodny,
  • Pławy nieświecące torowe - wyznaczają tor wodny. Pławy biało - czerwone z kulą wyznaczają środek toru wodnego, pławy czerwone z walcem to skraj lewej strony toru wodnego ( patrząc w kierunku do portu), pławy zielone to skraj prawej strony toru wodnego (patrząc w kierunku do portu).
  • Pławy kardynalne: z kombinacją koloru czarnego i zóltego, z czarnymi stożkami ustawionymi odpowiednio do regionu, w którym ograniczają żeglugę. Wyznaczają skrajne punkty płycizn, mielizn oraz innych miejsc niebezpiecznych. Pława oznaczająca zachodni skraj niebezpieczeństwa, tzw. "francuzka", z dwoma stożkami skierowanymi ku sobie. Pława oznaczająca wschodni skraj niebezpieczeństwa to tzw. "rosjanka", stożki skierowane ostrzami do góry i do dołu. Pława oznaczająca północny skraj niebezpieczeństwa to tzw. "eksimoska" - oba ostrza stożków są skierowane w górę. Pława oznaczająca południowy skraj niebezpieczeństwa to tzw. "murzynka" - oba ostrza stożków są skierowane ku dołowi. Czasami nie ma stożków, tylko znajduje się sama żerdź pomalowana na żółto i czarno. Świecenie takich pław pasuje do układu godzin na tarczy zegara.
  • Pławy oznakowania bocznego:  zielone i czerwone - wyznaczają skraje toru wodnego, torów podejściowych, są ustawiane parami, tworzą bramki. Kierunek toru podejściowego skierowany jest ku portowi - pławy czerwone (żerdziowe lub cylindryczne) stoją po lewej stronie toru wodnego, pławy zielone (żerdziowe lub stożkowe) stoją po prawej stronie toru wodnego.
  • Nabieżniki: wynzaczają podejście do portów. W dzień są to trójkąty lub prostokąty, w kolorze białym lub czerwonym. W nocy nabierzniki świecą . Często nabieżniki są dwa - przedni i tylni.
  • Granicę państwa wyznaczają pławy biało-czerwone i zielono-czerwone.

Niebezpieczne przeszkody nawigacyjne na Zalewie Wiślanym:

  • Kamienista mielizna na wysokosci wsi Różaniec, pomiędzy Fromborkiem a Nową Pasłęką,
  • Wrak na wschód od podejścia do Krynicy Morskiej, Zachodni skraj wraku oznaczony jest pławą kardynalną,
  • Mielizna Krycnicka położona pomięszy portem pasażerskim a rybackim, oznakowana dwiema pławami kardynalnymi. Pława oznaczająca wschodni skraj mielizny jest świecąca i stanowi wschodni skraj toru podejściowego do Krynicy,
  • Mielizna Tolkimicka położona jest na zachód od Tolkmicka i oznakowana jest zółtą pławą kardynalną,
  • Mielizna Przebrno rozciąga się pomiędzy Kątami Rybackimi a Krynicą Morską, na wysokości wsi Skowronki i Siekierki,
  • Frombork - kamienne podwodne palisady pomiędzy zachodnią główką portu Frombork, a molem dawnej przystani pasażersko - jachtowej. Oznakowane są żółtymi bojami awkeny do obracania statków białej floty. Boja bliżej brzegu oznacza skraj podwodnych przeszkód,
  • Oklolice staw Gdańsk i Elbląg - w wodzie zalegają kamienie, nie zaleca się podpływać blisko w pobliże staw,
  • Kąty Rybackie - wrak jachtu motorowego pomiędzy przystanią "Barkas" a Starym Portem Rybackim.
  • Nowa Pasłęka - ujście. Podtopiony falochron wschodni przy wejściu do Portu Ujście w Kanale Pasłęki.

Zalew Wiślany - mapa.

Zalew Wiślany

Źródło: petla-zolawska.pl

 

Pływali na tym akwenie

51

W chwili obecnej żaden uzytkownik nie dodał jezioro(a) Zalew wiślany do ulubionych ..


Zalew wiślany » galeria

51

Dodaj ważne informacje dla żeglarzy o tym akwenie

Ta część witryny jest dostępna tylko dla zalogowanych użytkowników.



Dodaj komentarz

W chwili obecnej nie ma żadnych komentarzy ...

Pogoda dla żeglarzy

54.353355
19.504646
51
4

Do serwisu można dodać pliki graficzne w formacie "jpg", ".png" oraz "gif", w rozmiarze nie przekraczającym wielkości 2MB.

Do serwisu można dodać pliki video w formatach ".flv", ".mp4", "3g2" oraz "3gp", w rozmiarze nie przekraczającym wielkości 10MB.

Jeżeli chcesz opublikować film w większym rozmiarze lub innym formacie napisz do Nas.

Kontak do Nas

Zapoznałem się i akceptuje regulamin serwisu Porty24.pl